به گزارش خبرنگار خودروکار، ترکیب تکنولوژی روز و افزایش مدارهای الکترونیکی در خودروهای امروزی ضمن ارتقا بازدهی فنی و فراهم آوردن آسایش بیشتر در عین حال موجب بروز دردسرهای آنی و ناشناخته نیز شده اند. بروز ایرادهایی که به واسطه وجود تعداد زیادی از سنسورها و وجود سیم کشی های پیچیده و به عبارت کلی، وجود واحد کنترلی پیشرانه (ECU) و یا واحد کنترلی گیربکس (TCU) به این سادگی ها قابل شناسایی و رفع نیست.
به همین دلیل برای خودروهای امروزی پورت های اتصالی ویژه ای تدارک دیده اند که از طریق آن ها می توان با کمک کامپیوترهای کوچک جیبی و قابل حمل اقدام به برقراری ارتباط با مغز هوشمند خودر کرد و از این طریق اقدام به شناسایی و رفع عیب کرد.
اما فرض را بر آن بگذارید که در میانه های یکی جاده کم تردد و یا به دور از تعمیرگاه های پیشرفته شهری خودرو شما با نمایش تعدادی از چراغ های هشدار دهنده به ناگه از حرکت باز می ایسد. جایی که دسترسی به تجهیزات پیشرفته و کامپیوترهای قابل حمل نیست.
بدن شک ایرادهای الکترونیکی در مقایسه با ایرادهای فنی بسیار کمتر اتفاق می افتد اما درصورت بروز پیش از هر اقدام عجیب و غریب و پیچیده ابتدا از ساده ترین روش ها به عیب یابی و رفع ایراد بپردازید. پاره ای از مسائل دور از ذهن می تواند در یک خودرو مدرن ایجاد مشکلات برقی و الکترونیکی کند.
به عنوان مثال موتورشویی و ورود آب و مواد شوینده به مدارهای الکترونیکی و ایجاد اتصال کوتاه، دست اندازهای بسیار که موجب لقی سیم سنسورها می شود، روغن ریزی که می تواند در دراز مدت موجب خشک شدن و خوردگی سیم ها شود (مخصوصا در خودروهای با عمر بالای 15 سال)، اتصال ناقص و یا وجود رسوب و آلودگی در محل اتصال سیم های اصلی خودرو در محل هایی چون سر باتری ها، محل اتصال قطب مثبت به مدار استارت و یا محل اتصال سیم منفی بدنه به پوسته موتور یا گیربکس همگی می توانند باعث بروز ایراد برقی و روشن شدن چراغ چک در خودروهای مدرن امروزی شوند.
مشکلات این چنینی در خودروهای قدیمی تر نیز اتفاق می افتد اما به دلیل نبود مدارهای پیچیده برقی، معمولا عملکرد خودرو به اندازه ای مختل نمی شود که خودرو از کار بیافتد و یا در صورت از کار افتادن نیز شناسایی و رفع عیب این قبیل مشکلات بسیار ساده تر از خودروهای مدرن امروزی با تعداد بسیار زیادی از سنسورهای پیچیده در جای جای خودرو است.
واقعیت آن جاست که در صورت بروز این نوع خرابی ها تقریبا هیچ راهی جز استفاده از همان کامپیوترهای جیبی و قابل حمل برای عب یابی و رفع آن وجود ندارد اما حال که این مشکل در جایی دوردست و به دور از تحهیزات مورد نیاز اتفاق افتاده است بهترین روش آن است که با امیدواری به کسب نتیجه مطلوب، به ساده ترین روش قابل انجام تکیه کرد که چیزی جز ریست کردن واحد مرکزی پیشرانه یا همان ECU نیست.
چگونه ECU را ریست کنیم؟
مدارهای داخلی سیستم های الکترونیکی خودروهای امروزی حتی زمانی که خودرو خاموش است نیز کمی برق مصرف می کنند تا پاره ای از اطلاعات حیاتی را در خود نگهدارند. در صورت جدا کردن قطب منفی یا مثبت باتری و قطع اتصال برق خودرو برای دو تا سه دقیقه (پنج دقیقه برای حصول اطمینان)، اختلاف پتانسیل ذخیره شده در خازن های درون مدارهای الکترونیکی خودرو تخلیه شده و به دلیل نبود برق در سیستم، ECU ریست شده و با برقراری مجدد اتصال قطب های باتری ECU از ابتدا آغاز به کار می کند.
برخی از افراد توصیه می کنند که برای ریست شدن ECU خودرو، پس از جدا کردن قطب مثبت یا منفی آن دو را به همدیگه اتصال دهید. این کار باعث اتصال کوتاه شدن مدارهای داخلی خودرو و درنتیجه ریست شدن سریع و بلافاصله ECU (در مقابل با روش صحیح بین 2 تا 5 دقیقه) می شود اما این روش می تواند به صفحات الکترولیت خازن های درون مدارهای الکترونیگی ECU فشار نامتعارف وارد کرده و موجب کم شدن عمر مفید و یا سوختن کل مدار ECU شود که هزینه جدی به همراه خواهد داشت.
تاثیر ریست شدن ECU
با ریست کرد کامپیوتر خودرو بسیاری از ایراد های ناشاخته ای که بی دلیل و به ناگه ایجاد شده اند از حافظه خطاهای ECU پاک شده و درصورتی که عیب قابل توجه و جدی در کار نباشد با ریست شدن ECU عملکرد خودرو مجددا نرمال خواهد شد. اما اگر پس از ریست کردن ECU چراغ چک مجددا روشن شد و خودرو همانند قبل با بروز خطا و ایراد کار کرد می توانید دریابید که واقعا مشکلی در مجموعه الکترونیکی و سنسورهای خودرو پیش آمده است که برای رفع آن ها نیاز به حضور متخصص خواهد بود. آن زمان موقع مناسبی است تا با امداد خودرو جاده ای تماس بگیرید.
خبرنگار خودروکار: مصطفی انیسی
انتهای پیام/